مقالات

عوامل موثر در بازار صنایع دستی

عوامل موثر بر بازار صنایع دستی

عوامل موثر در بازار صنایع دستی

عوامل موثر در بازار صنایع دستی می تواند موجب بهبود صادرات محصولات و ارائه خدمات باکیفیت شود.
توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، اشتغال زایی و بسیاری از موارد دیگر که نیازمند بررسی و تحلیل دارد همگی از جمله موارد تاثیر گذار در بازار صنایع دستی می باشد. چرا که صنایع دستی ظرفیت های کاربردی و لازم و جهت سرمایه گذاری و کسب و کارهای مولد را دارد و به راحتی می تواند با ایجاد اشتغال مفید و موثر نقشه مهمی در افزایش سرانه درآمد ملی را داشته باشد.

عوامل موثر بازار صنایع دستی

برگزاری دوره های آموزشی نوین و مدون
گسترش برنامه های ترویجی و تبلیغی
رونق و توسعه بازار داخلی
برنامه ریزی های هدفمند
ایجاد راهکارهای قوی در صادرات صنایع دستی
موثر در بخش درآمد ارزی کشور
توسعه فرهنگی
جلوگیری از مهاجرت بی رویه
کاهش نرخ بیکاری
توسعه اقتصادی و اجتماعی
افزایش درآمد محلی
حفظ آداب و رسوم قومی و قبیله ای
افزایش صنعت گردشگری و جذب توریست
توسعه سرمایه گذاری
تولید موثر
فروشگاه های اینترنتی
ارتقاء فرهنگ و هنر بومی
عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا
منطقه جغرافیایی

برگزاری دوره های آموزشی نوین و مدون

برگزاری دوره های آموزش نوین و مداوم را می‌توان یکی از عوامل موثر بازار صنایع دستی دانست.
چرا که ابعاد شناختی و رفتاری افراد تحت تاثیر عملکرد شغلی می تواند رابطه معناداری پیدا کند.
ضمن اینکه افراد می‌توانند در این زمینه ارتقاء دانش و مهارت افزایش داده و به صورت کاملا خودجوش درصدد افزایش کیفیت و خلاقیت در کار شوند.
سهم هلدینگ آموزش‌ها خالی از لطف نبود ه و می تواند روند موثری در پیشرفت این صنعت داشته باشد.

 

گسترش برنامه های ترویجی و تبلیغی

برخی اوقات استفاده از صنایع دستی مانند:
هنر تشعیر و تذهیب در کنار سایر صنایع دستی به صورت تلفیقی از جمله: هنر خاتم کاری ،منبت کاری می‌تواند به گسترش صنعت و رونق آن تاثیر گذار باشد.

رونق و توسعه بازار داخلی

انواع برنامه های بازاریابی از جمله بازاریابی دیجیتال می تواند از جمله عوامل تاثیر گذار در در موفقیت این گونه از کسب و کارها باشد.
توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات برنامه نیازمند حمایت از سوی دولت داشته و باید در طی برنامه ریزی های مشخص مورد حمایت قرار بگیرد.
یکی دیگر از روشهای رونق و توسعه بازار داخلی ایجاد زیرساخت های تبلیغاتی می باشد.
اطلاع رسانی و بازاریابی از طریق وب سایت ها، تبلیغات برای شرکت ها یا مراکز عمومی می توانند بسیار تاثیر گذار باشد.
استفاده از خلاقیت های افراد و مستعد در این زمینه می‌توان گام موثری در توسعه بازار داخلی برداشت.
از جمله مواردی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره مستقیم داشت خلاقیت هایی که چند سال اخیر در صنایع دستی در هنر فیروزه کوبی و تلفیق آن با مس رخ داده و با استقبال خوب مردم روبرو بوده است اشاره کرد زیرا بازار پر رونقی را به خود اختصاص داده است و همواره باید در صدد ایجاد خلاقیت های بیشتر و راه های نوین در این زمینه باشیم.

عوامل موثر بر بازار صنایع دستی

کرونا و توسعه بازار داخلی صنایع دستی

با شایع شدن کرونا و تغییر سبک زندگی مردم در این دوره توسعه فرهنگ استفاده از صنایع دستی و راه های خرید آن و نحوه تولید آن در ابتدای امر با چالش‌های بزرگی روبرو شد.
در اکثر تولیدات با رکود بالایی رو به رو شد.
تا اینکه به مرور با ایجاد راهکارهای جدید و تغییر سبک تولیدات و نحوه ارائه و فروش صنایع دستی موج جدیدی از این تجارت آنلاین صورت گرفت.
محدودیت های کرونایی در بازار صنایع دستی به مرور باعث آشنایی بیشتر با ترفندهای خرید آنلاین شد و ناخودآگاه با استقبال خوب مردم روبرو شد.
البته به کارگیری و استفاده از فرصت ها در کنار مشکلات نباید سهم تولیدات این صنعت را با کاهش و یا محدودیت روبرو کند و همواره باید مشکلات ایجادشده با توسعه روشهای جدید سعی در اعمال توسعه بازار داخلی صنایع دستی نمایید.

برنامه ریزی های هدفمند

برنامه ریزی های هدفمند یکی دیگر از عوامل موثر در بازار صنایع دستی می باشد که میتوان با یک انتخاب صحیح از میانه راه های مختلف بهترین انتخاب را داشته باشیم و تولید موفق تری را تضمین کنیم.
بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی تولید هستیم که این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند به صورت ایستا و پویا صورت بگیرد.
در این خصوص می توان منابع در دسترس، ظرفیت های موجود ،زمان تولید، خرید مواد اولیه هزینه های جانبی را در نظر گرفت.

ایجاد راهکارهای قوی در صادرات صنایع دستی

توسعه صنعت گردشگری و توریسم می تواند اولین و بهترین و کاربردی ترین راهکار در توسعه صادرات صنایع دستی و سپس بازاریابی های فوق‌العاده قوی می تواند موثر باشد.

منطقه جغرافیایی

شاید به جرات بتوان گفت یکی از عوامل موثر در بازار صنایع دستی به منطقه جغرافیایی اشاره داشت.
چرا که موقعیت های جغرافیایی و شرایط اقلیمی مختلف در واقع یکی از بخش موثر صنایع دستی هستند.
چرا که تنوع صنایع دستی را شامل میشود.
در بخش فرش بافی، گلیم بافی، نمد بافی، پارچه بافی، انواع دوخت، ظروف سفالی، تذهیب و تشعیر، نگارگری، نقاشی های سنتی، کاشی کاری و غیره
به عنوان مثال از جمله مناطق جغرافیایی بسیار معروف می توان به صنایع دستی یزد، صنایع دستی اصفهان، صنایع دستی تبریز و غیره اشاره داشت.

موثر در بخش درآمد ارزی کشور

درآمد بالای صنایع‌دستی نشان‌دهنده پتانسیل بالای این بخش صنعتی می باشد که به همت و تلاش اساتید و هنرمندان ایرانی در جای‌جای مختلف کشور می باشد که با وجود چالش های مختلف و مشکلات زیاد توانسته اند در سطح درآمد صنایع دستی را به بیش از نیم میلیارد دلار برسانند که تخمین درآمد به ۲ میلیارد دلار نیز زده شده است.
هر ساله با رشد چشمگیر ه گردشگری و صنایع‌دستی هستیم که می تواند به راحتی بسیار موثر در بخش درآمد ارزی کشور باشد.
به گونه ای که می توان گفت نقش مهمی نیز فارغ از درآمد ارزی در بخش اشتغال زایی دارند.
مخصوصا در بخش توسعه اقتصادی خانواده و منطقه که زنان نیز در این زمینه توانستند ۷۰ درصد از فعالان صنایع دستی را تشکیل دهند.
نقطه قدرت صنایع دستی در خصوص اشتغال آفرینی با حداقل سرمایه گذاری بوده است که سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز مهمترین سازمان های اشتغال آفرین در کشور بوده اند.

نورمهر

درباره صنایع دستی نورمهر

صنایع دستی نورمهر مجموعه ای است که دارای ۷۰ سال سابقه درخشان در تولید محصولات صنایع دستی میباشد.
این مجموعه فعالیت خود را از ابتدای دهه ی ۳۰ در زمینه تولیدات قلمزنی نقره شروع کرد.

از ابتدای دهه ی ۴۰ با تغییر رویه خود شروع به تولید محصولات صنایع دستی مس و برنج کرد. و با توجه به تقاضای مشتریان و هنر هنرمندان اصفهان از ابتدای دهه ی ۶۰ به فعالیت در حوزه تولید قاب و خاتم نمود.

از سال ۱۳۹۰ تولید انبوه محصولات فیروزه کوبی در کنار محصولات خاتم کاری و تابلو قلمزنی و الماس تراش و تشعیر خود را به خود کفایی در عرصه هنر محصولات صنایع دستی اصفهان رساند .

صنایع دستی نورمهر از ابتدای فعالیت خود تا کنون در میدان نقش جهان اصفهان مشغول به فعالیت می باشد .
محصولات صنایع دستی نورمهر دارای ضمانت نامه 10 ساله و کارت گارانتی معتبر می باشد .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.